Zondag 09/03/2008 - 8h37 - Bijna twee dode motards op moto E40??

Toen ik toevallig op weg was met de moto, bleek ik op zo 09/03/08 om 9h38 bij een net gebeurd ongeval te komen waaraan twee motards blijkbaar op een haartje aan ernstige verwondingen zijn ontsnapt. Omdat ik zelf het kerneuvel aan de overkant niet had zien gebeuren, liet ik de omstaanders het relaas aanvullen.

Klik hier voor een Google-earth locatiefoto vanuit zogezegde helikopterpositie voor de afrit Erpe-Mere (met bord op foto 2 kunt u met google Earth zelfs exact inzoomen).

Richting Brussel reed de Toyota terreinwagen GNS-336 met geremde aanhangwagen aan een snelheid van zo'n 80 à 90 km/h toen hij plots zijn kar serieus voelde heen en weer slaan (vermoedelijk een zware windvlaag door de maartse weersomstandigheden van vandaag zondag; want de aanhangwagen bleek nog maar net gekeurd te zijn).  Hoewel de terreinwagen (foto 1+2) nog gas probeerde te geven om het slingeren te stoppen, mocht het niet baten en de kar, geladen met koetsen, kantelde.  Het ergste was dat vermoedelijk de wind er nog een hielp meetillen naar de overkant (foto 3), waar op dat moment verschillende auto's reden en ook... twee moto's die wel aan serieuze snelheid aan het inhalen waren.  Volgens de getuige van de VAB pechdienst (volledig 3M-fluoman op foto 5 die hoog zat en richting Brussel reed en zo alles perfect voor zich zag gebeuren), had de ene wagen echter de moto naast zich zien komen en wou deze die ontwijken waardoor hij een andere wagen ramde (foto 5 + 7) en zij beiden zeer spectaculair rondtolden op de tegengestelde richting tussen beide moto's in.  Daar onmiddellijk na, kwam ik toe en kon ik onderstaande foto's nemen van beide richtingen. De twee moto's stopten blijkbaar niet om te getuigen?


 

hiernaast ingezoomd detail waarop je duidelijk het type en het logo ziet van een wel zeer integere 'Pan European'-chauffeur die zich naast de ontstane file loodst.  Met zijn Honda probeert hij de scherven te vermijden (heeft wellicht ook geen gevaarslichten? Scherven en pechstroken zijn standaard niet zo goed voor de banden, hoewel mijn BT021's daar toch al 10.000 km vrij goed lijken tegen te kunnen).  Net zoals ik zelf,  rijdt hij ook met twee brandende lichten vooraan, wat eigenlijk wettelijk niet toegestaan is maar zeker veel veiliger en waarvoor ik nog nooit een politionele opmerking kreeg.

Terwijl ik de foto's nam, zag ik nog meer Honda's aan de overzijde van Brussel richting Gent rijden, waarvan ik maar bovenvermelde op de foto zette (op foto 4 zit er eigenlijk ook nog een verder naar Gent toe verborgen).  Omdat ik vermoedde dat ook de oorspronkelijke twee moto's behoorden tot de zwarte Pans die ik al de kilometers ervoor zag passeren,  en omdat ik via het soms censurerende forum www.pan-european.be/forum al wist van de www.hra.be-bijeenkomst (Honda Riders Association) bij Wim Motors te Aalter, keerde ik de volgende afrit terug tot Aalter om te vragen of zij gehoord hadden van de twee aan het ongeval ontsnapte chauffeurs: Nee.  Ik nam daar nog onderstaande bijkomende foto rond 9hen (zij hadden trouwens geen TomTom-versie van de Garmin-route naar Nederland, hoewel dat via met bijvoorbeeld PIO-converter snel gebeurt) en besloot het tussenin als deze pagina meteen te publiceren en een link op het forum te zetten, zodat mijn typische commentaar behouden zou blijven (en terwijl alle webbeheerders met meestal Achilles Black-Pans nu trouwens op die tocht van 250 km richting wellicht in Nederland zitten).

Wat ik even wou opmerken hier, is dat het nut van die betonnen boorden toch maar weer eens bewezen is, maar niettemin niet bestand tegen overvliegende 'koetsen'. Die koetsen die vliegen, zijn trouwens ook geen probleem, het probleem doet zich voor bij de landing of de reacties van anderen... (dat is meestal zo met vliegen en in het water doe ik het liever zo maar hier glad ijs sta ik iets minder vast dan op de moto en hier dit is zonder koets over een balustrade).

Beste motard, dus in het vervolg ook opletten voor rondvliegend materiaal op de autostrade!

VAN BELLE Jean Marc, Bellegoed, Bellegem, info@vb.be - info@logocom.be